Zazwyczaj decydując się na działania pozycjonujące ze strony agencji marketingowej, otrzymujesz najpierw do wypełnienia brief, dzięki któremu specjaliści mają możliwość przygotowania wstępnego planu działania. Podobnie, choć nie zawsze, działa to w przypadku copywritingu – jeśli zlecający chce otrzymać dobry jakościowo tekst i ma wobec niego konkretne oczekiwania, powinien stworzyć bazę pytań lub informacji, dzięki którym będzie to możliwe.

Czym jest brief?

Brief jest ankietą, dzięki której można zastąpić klasyczne spotkanie agencja – klient. To na jego podstawie można wstępnie ocenić, na ile współpraca będzie satysfakcjonująca dla obu stron. Klient bowiem otrzymuje brief w postaci kilku kluczowych pytań, na które odpowiedź pozwoli oszacować zarówno oczekiwania, jak i kosztorys. Działa to jednak w dwie strony – to zlecający może stworzyć swój brief, w którym zawsze najważniejsze informacje i to na nich copywriter ma oprzeć pisany artykuł. O czym jednak należy pamiętać, by taka ankieta przełożyła się na jak najlepsze efekty?

brief copywriter
fot. pixabay.com

Najważniejsze informacje

Od swojego copywritera oczekujesz, by stworzył tekst jak najwyższej jakości, najlepiej bez lania wody i z uwzględnieniem najważniejszych informacji. To kluczowa zasada, która obowiązuje także zleceniodawcę! Brief powinien zawierać kluczowe dla danego tekstu wytyczne. Kompletne dane pozwolą uniknąć ewentualnych nieporozumień w związku z treścią, która nie spełnia wymagań. Trzeba mieć na uwadze to, że jeśli w briefie zabraknie czegoś, na czym najbardziej nam zależało, prace przeciągną się i zostanie wydłużony czas oczekiwania na skończenie treści.

Jasna treść

Wytyczne powinny być przede wszystkim jednoznaczne. Przed rozpoczęciem zlecenia warto upewnić się, że obie strony operują tymi samymi pojęciami – to z pewnością ułatwi dalszą współpracę. Zawieraj w briefie informacje na temat tego, jakiego artykułu oczekujesz – sponsorowanego z treściami sprzedażowymi, a może czegoś zupełnie innego? Przekazane wytyczne muszą być jasne. Najlepiej jest, tworząc przykładowy brief, przeczytać go, wcielając się w rolę copywritera. Wówczas można zadać sobie pytania: czy ja wiedziałbym, o czym napisać, po przekazaniu takich instrukcji? Czy każda informacja byłaby dla mnie jasna? W ten sposób można zauważyć, czy brakuje pewnych danych lub może powinno się je sparafrazować.

copywriting brief
fot. pixabay.com

Długość tekstu i termin wykonania

Nieraz można spotkać zlecenia, w których pracodawca oczekuje tekstu, który da się przeczytać w X minut. Jest to o tyle niebezpieczny wskaźnik, że praktycznie każda osoba czyta w zupełnie innym tempie. Oczywiście, uwzględnienie takiej informacji na stronie przy artykule z pewnością przyciągnie uwagę. Jednak czy jest to wskazówka dla copywritera, który tę treść ma stworzyć? Zdecydowanie bezpieczniej jest operować lepiej mierzalnymi wytycznymi, tj. znaki ze spacjami lub bez nich, liczba słów lub stron w Microsoft Word. Jest to informacja jednoznaczna, której nie da się zrozumieć inaczej – w ten sposób ułatwisz nie tylko pracę specjaliście, ale także sobie. Drugą istotną kwestią jest deadline – pamiętaj, by w briefie ocenić konkretny termin, w którym oczekujesz otrzymania swojego artykułu. Są portale, na których termin wyznaczany jest automatycznie – wówczas w teorii nie powinno się tym przejmować. Jednak dla pewności dobrze jest skontaktować się z copywriterem i ustalić konkretny plan działania.

Miejsce publikacji

Jest to coś oczywistego, o czym jednak wciąż zleceniodawcy zapominają. Jeśli prowadzisz agencję marketingową i nie chcesz podawać strony klienta, Twoim obowiązkiem jest poinformowanie copywritera o tonie, w jakim treści na stronie są tworzone. Inaczej będzie brzmiał tekst lifestylowy, inaczej sprzedażowy, a jeszcze inaczej pozycjonujący. Miejsce i cel treści to absolutny wymóg podczas tworzenia pełnego briefu. Umieszczenie wymienionych informacji pomoże specjaliście w doborze odpowiedniego stylu i grupy docelowej – a to przełoży się bezpośrednio na efekty w późniejszym czasie. Ponadto warto też określić, czy tekst ma być treścią dla osób początkujących, czy może dla ekspertów? Eksperckie treści są bowiem na tyle specyficzną kategorią, że osoby piszące powinny mieć jak największą wiedzę w temacie – inaczej odbiorca od razu zorientuje się, że coś jest nie tak.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here