Dropshipping od jakiegoś czasu zyskał uznanie w oczach polskich przedsiębiorców zdecydowanych na prowadzenie sklepu internetowego. Nic dziwnego – przejrzyste zasady współpracy z producentami i hurtowniami ułatwiają podjęcie decyzji. Model logistyczny w postaci dropshippingu z pewnością pozwala na zdjęcie ciężaru w postaci magazynowania produktów z osób chcących rozpocząć przygodę z e-commercem. W poniższym tekście przytaczamy jednak jego najważniejsze wady i zalety. Sprawdź, czy ta przygoda warta jest ryzyka!

Dropshipping – co to jest?

Nie trzeba znać tego terminu, by zetknąć się z nim w praktyce. Niejednej osobie bowiem zdarzyło się zamówić interesujący przedmiot, który – jak się później okazało – został dostarczany z… Chin. Ideą dropshippingu jest to, by cały proces wysyłki zamówienia do klienta był po stronie dostawcy, z którym została podpisana umowa. Z tego też powodu osoby decydujące się na ten model współpracy często nie widzą realnego towaru, a wyłącznie zdjęcia w sklepie internetowym.

Choć wydaje się to idealnym pomysłem na start własnego e-sklepu – koszty związane z dostawą, magazynowaniem, wynajmowaniem hurtowni są nagle zdjęte z głowy – to mimo wszystko pojawia się tutaj kilka znaczących minusów, których należy być świadomym.

dropshipping co to jest
fot. pixabay.com

Zalety dropshippingu

Redukcja wielu kosztów

Tak jak powyżej, dropshipping pozwala na obcięcie wielu kosztów związanych z prowadzeniem własnego sklepu internetowego. Uruchomienie takiego biznesu jest stosunkowo tanie i łatwe nawet dla osoby początkującej w sieci. Wszelkie opłaty związane z logistyką stają się zmartwieniem producenta lub hurtowni, nie masz zatem na głowie:

  • opłat związanych z wynajmem lokalu magazynowego;
  • kolejnych kosztów generowanych przez zapełnienie hali towarem;
  • zatrudnienia dodatkowych pracowników, którzy mieliby zajmować się magazynem i wysyłką;
  • kosztów związanych z bezpieczeństwem firmy, tj. monitoringu czy ochrony.

Zyskujesz dzięki temu nie tylko ogromną oszczędność pieniędzy, ale także spokój ducha związany z brakiem konieczności przechowywania produktów, które się nie sprzedają. Do minimum zostaje ograniczone ryzyko strat.

Oszczędność czasu

Wyobraź sobie mieć pod nadzorem kilka tysięcy produktów, a później każdy z nich pakować, szykować do dostawy, obsługiwać wszelkie zwroty. Każda z tych czynności zajmuje dużą ilość czasu – a im większy sklep, tym więcej pracy z nim związanej. Nieopisaną zaletą dropshippingu jest zatem oszczędność czasu, który możesz poświęcić na inne sektory działalności w postaci reklamowania biznesu w internecie, pisania tekstów pozycjonujących lub tworzenia dyskusji na forum w postaci marketingu szeptanego.

Duża możliwość rozwoju

Podczas gdy tworzenie e-sklepu z własną bazą produktów wiąże się z ich limitem ze względu na chociażby ilość miejsca w magazynie, dropshipping pozwala na posiadanie w ofercie nawet kilkunastu tysięcy różnych rzeczy. Jest to ogromna możliwość na poszerzanie swojego sklepu. Co więcej, coraz częściej strony działające w tym modelu logistycznym rezygnują z jednej branży, decydując się na wielobranżowość.

dropshipping wady i zalety
fot. pixabay.com

Wady dropshippingu

Nie masz wpływu na dostawę

Jeśli dana hurtownia lub producent działają w modelu dropshippingowym, oznacza to, że mają co najmniej kilka osób w zakresie tej współpracy. Wiąże się to zatem z wieloma wysyłkami każdego dnia. O ile posiadając swój biznes pod nosem jesteś w stanie przyłożyć rękę do tego, by paczka wyszła do klienta jak najszybciej, o tyle w przypadku tego modelu nie masz na to wpływu. W ten właśnie sposób Twoje zamówienia mogą docierać do klientów nawet po kilku tygodniach – nie jest to coś, co zagwarantuje Ci dobry PR.

Problem z pozycjonowaniem

Sklepy internetowe mogą wiele zyskać, jeśli zostaną odpowiednio wypozycjonowane. W dużym stopniu zostaniesz jednak tej możliwości pozbawiony ze względu na identyczne opisy produktów pochodzące od producenta. Jedyne, co Ci pozostaje, to reklamowanie w Google Ads lub na Facebook’u.

Ceny, których nie możesz zmienić

Hurtownie, podpisując umowę w dropshippingu, narzucają na produkty odpowiednią marżę. Jesteś w stanie coś ugrać, jeśli chodzi o zmianę ceny, jednak zazwyczaj nie będzie to wiele. O ile trafisz na dobrą ofertę, nie będziesz miał przeszkód w prowadzeniu biznesu (w tej kwestii). Często jednak zdarza się, że oferta jest gorsza niż przeciętna cena u konkurencji – wówczas sprzedaż pozostaje nieosiągniętym marzeniem.

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here