Dropshipping od jakiegoś czasu zyskał uznanie w oczach polskich przedsiębiorców zdecydowanych na prowadzenie sklepu internetowego. Nic dziwnego – przejrzyste zasady współpracy z producentami i hurtowniami ułatwiają podjęcie decyzji. Model logistyczny w postaci dropshippingu z pewnością pozwala na zdjęcie ciężaru w postaci magazynowania produktów z osób chcących rozpocząć przygodę z e-commercem. W poniższym tekście przytaczamy jednak jego najważniejsze wady i zalety. Sprawdź, czy ta przygoda warta jest ryzyka!
Dropshipping – co to jest?
Nie trzeba znać tego terminu, by zetknąć się z nim w praktyce. Niejednej osobie bowiem zdarzyło się zamówić interesujący przedmiot, który – jak się później okazało – został dostarczany z… Chin. Ideą dropshippingu jest to, by cały proces wysyłki zamówienia do klienta był po stronie dostawcy, z którym została podpisana umowa. Z tego też powodu osoby decydujące się na ten model współpracy często nie widzą realnego towaru, a wyłącznie zdjęcia w sklepie internetowym.
Choć wydaje się to idealnym pomysłem na start własnego e-sklepu – koszty związane z dostawą, magazynowaniem, wynajmowaniem hurtowni są nagle zdjęte z głowy – to mimo wszystko pojawia się tutaj kilka znaczących minusów, których należy być świadomym.

Zalety dropshippingu
Redukcja wielu kosztów
Tak jak powyżej, dropshipping pozwala na obcięcie wielu kosztów związanych z prowadzeniem własnego sklepu internetowego. Uruchomienie takiego biznesu jest stosunkowo tanie i łatwe nawet dla osoby początkującej w sieci. Wszelkie opłaty związane z logistyką stają się zmartwieniem producenta lub hurtowni, nie masz zatem na głowie:
- opłat związanych z wynajmem lokalu magazynowego;
- kolejnych kosztów generowanych przez zapełnienie hali towarem;
- zatrudnienia dodatkowych pracowników, którzy mieliby zajmować się magazynem i wysyłką;
- kosztów związanych z bezpieczeństwem firmy, tj. monitoringu czy ochrony.
Zyskujesz dzięki temu nie tylko ogromną oszczędność pieniędzy, ale także spokój ducha związany z brakiem konieczności przechowywania produktów, które się nie sprzedają. Do minimum zostaje ograniczone ryzyko strat.
Oszczędność czasu
Wyobraź sobie mieć pod nadzorem kilka tysięcy produktów, a później każdy z nich pakować, szykować do dostawy, obsługiwać wszelkie zwroty. Każda z tych czynności zajmuje dużą ilość czasu – a im większy sklep, tym więcej pracy z nim związanej. Nieopisaną zaletą dropshippingu jest zatem oszczędność czasu, który możesz poświęcić na inne sektory działalności w postaci reklamowania biznesu w internecie, pisania tekstów pozycjonujących lub tworzenia dyskusji na forum w postaci marketingu szeptanego.
Duża możliwość rozwoju
Podczas gdy tworzenie e-sklepu z własną bazą produktów wiąże się z ich limitem ze względu na chociażby ilość miejsca w magazynie, dropshipping pozwala na posiadanie w ofercie nawet kilkunastu tysięcy różnych rzeczy. Jest to ogromna możliwość na poszerzanie swojego sklepu. Co więcej, coraz częściej strony działające w tym modelu logistycznym rezygnują z jednej branży, decydując się na wielobranżowość.

Wady dropshippingu
Nie masz wpływu na dostawę
Jeśli dana hurtownia lub producent działają w modelu dropshippingowym, oznacza to, że mają co najmniej kilka osób w zakresie tej współpracy. Wiąże się to zatem z wieloma wysyłkami każdego dnia. O ile posiadając swój biznes pod nosem jesteś w stanie przyłożyć rękę do tego, by paczka wyszła do klienta jak najszybciej, o tyle w przypadku tego modelu nie masz na to wpływu. W ten właśnie sposób Twoje zamówienia mogą docierać do klientów nawet po kilku tygodniach – nie jest to coś, co zagwarantuje Ci dobry PR.
Problem z pozycjonowaniem
Sklepy internetowe mogą wiele zyskać, jeśli zostaną odpowiednio wypozycjonowane. W dużym stopniu zostaniesz jednak tej możliwości pozbawiony ze względu na identyczne opisy produktów pochodzące od producenta. Jedyne, co Ci pozostaje, to reklamowanie w Google Ads lub na Facebook’u.
Ceny, których nie możesz zmienić
Hurtownie, podpisując umowę w dropshippingu, narzucają na produkty odpowiednią marżę. Jesteś w stanie coś ugrać, jeśli chodzi o zmianę ceny, jednak zazwyczaj nie będzie to wiele. O ile trafisz na dobrą ofertę, nie będziesz miał przeszkód w prowadzeniu biznesu (w tej kwestii). Często jednak zdarza się, że oferta jest gorsza niż przeciętna cena u konkurencji – wówczas sprzedaż pozostaje nieosiągniętym marzeniem.
[…] hali magazynowej, na której trzeba składować sprzedawane produkty – wystarczy wypróbować dropshipping, czyli model logistyczny, który przenosi obowiązek wysyłki na hurtownię, z którą …. Jeśli natomiast dysponujesz sklepem stacjonarnym, pomysłem wartym rozważenia będzie […]