Wciąż wielu copywriterów boryka się z problemem, jakim jest pisanie treści zgodnie z zasadami pozycjonowania. Największą trudność sprawia sam fakt, że te zasady nie są nigdzie jasno określone – nie istnieje support Google Copywriting pomagający napisać artykuł, który od razu znajdzie się na samej górze wyszukiwarki. Ciągła zmiana nie sprzyja poznawaniu algorytmów Google, jednak wieloletnie doświadczenie pozwala wyciągnąć pewne wnioski, które zebraliśmy poniżej.
Zasady pisania tekstów zgodnych z SEO
Treści wartościowe pod względem pozycjonowania strony powinny być przyjazne zarówno dla robotów wyszukiwarek, jak i potencjalnych odbiorców, którzy docelowo mają je czytać. To właśnie takie teksty wpływają w dużym stopniu na podjęcie decyzji o zakupie w danym sklepie internetowym. Jak zatem pisać, by spełnić najważniejsze przykazania pozycjonerskie?
Określ najważniejsze słowa kluczowe
Słowa kluczowe to pierwszy etap pracy nad pozycjonowaniem (i nad reklamą tekstową!) strony. Są to frazy, którymi posługują się użytkownicy, by znaleźć Twoje usługi lub sklep w Internecie. Mogą być krótkie i konkretne, a mogą zawierać nieco więcej słów, wtedy nazywamy je tzw. long tale (z angielskiego “długi ogon”). Wybór odpowiednich fraz, na które chcesz się wyświetlać, to podstawa – najlepiej na samym początku działań stworzyć ich listę.
Nie duplikuj tekstów
Jeśli jest coś, czego należy przede wszystkim unikać podczas pisania tekstów SEO, to ich kopiowanie. Nie ma znaczenia, czy zduplikujesz treść w obrębie danej witryny internetowej, czy też sięgniesz do zewnętrznego źródła – skutkiem braku unikalności treści jest osiąganie niskich pozycji w rankingu wyszukiwarki Google. Czasem trudno jest samemu napisać odpowiedni tekst, który będzie jednocześnie wartościowy, merytoryczny, a także unikatowy. W takiej sytuacji najlepiej zatrudnić copywritera, który będzie odpowiedzialny za poprawne tworzenie treści na stronie.
Zadbaj o strukturę nagłówków
Warto podczas pisania tekstów zastanowić się nad finalną strukturą nagłówków. Szukając czegoś w Internecie, zazwyczaj chcemy znaleźć interesującą nas odpowiedź jak najszybciej. Stosowanie odpowiednich nagłówków pozwala zachować porządek w artykule i daje najważniejsze informacje na wyciągnięcie ręki odbiorcy. Choć w przypadku witryn internetowych istnieje sześć nagłówków (H1 – H6), to najczęściej stosowanymi są H1, H2 i od czasu do czasu H3 oraz H4. Co ważne, H1 oznacza najwyższą rangę, tytuł; H2 – podtytuł, a każdy kolejny nagłówek to wynik podziału akapitu na kolejne części.
Daj się zauważyć… i skomentować
Choć w dużym stopniu treści zgodne z SEO polegają na odpowiednim ich zbudowaniu, to nadal dobrą strategią będzie pozostawienie możliwości skomentowania lub wyrażenia opinii przy artykułach. W ten sposób zostawisz otwartą furtkę na ciągłe tworzenie nowych treści w obrębie Twojej witryny internetowej. Wadą takiego rozwiązania może być ciągłe monitorowanie tego, co dzieje się w sekcji komentarzy. Dobrym nawykiem jest bieżące moderowanie w celu usuwania spamu lub wulgaryzmów.
Stawiaj jakość ponad ilość znaków w tekście
Często popełnianym błędem jest nie tylko sztuczne zapychanie tekstu słowami kluczowymi, ale także stawianie długości treści ponad jej jakość. Przysłowiowe lanie wody nie jest pomocne w przypadku pozycjonowania strony – dłuższe teksty nie będą miały wpływu na wynik rankingu, a jedynie mogą zmęczyć potencjalnego odbiorcę. Warto jednak mieć świadomość tego, że treści szczegółowo odpowiadające na pewne pytania, które mogą zrodzić się w głowach klientów, dobrze jest omówić na blogu. Wówczas tekst może mieć więcej znaków. Jednak w przypadku opisów kategorii czy produktów lepiej jest trzymać się zasady “mniej znaczy więcej”.
Jak widać, teksty pozycjonujące to coś więcej niż tylko kilka słów kluczowych powtarzanych w kółko w obrębie paru zdań. Zajmując się pisaniem artykułów, należy znać powyższe zasady, które stanowią niezbędne warunki do osiągnięcia sukcesu w kwestii SEO. A na pewno jest to jeden z wyznaczników.
[…] copywriting to praca ze słowem. Polega na tworzeniu wartościowych tekstów, które pomogą w pozycjonowaniu naszej strony oraz w zbudowaniu autorytetu w danej dziedzinie. Wiele osób wciąż uważa, że w pisaniu nie […]
[…] dobrych tekstów w internecie to nie lada wyzwanie! Często skupiamy się na tym, by były zgodne z SEO, co z pewnością pozytywnie wpłynie na pozycjonowanie strony. Zapominamy jednak o tym, że po […]
[…] w obrębie tego zawodu. Należą do nich przede wszystkim artykuły sponsorowane. Nie są to treści pozycjonujące, zatem należy znać najważniejsze zasady, które przydadzą się podczas […]