Zawód copywritera zazwyczaj kojarzy się z pracą zdalną wykonywaną o najwygodniejszej dla nas porze i pisaniem dużej ilości treści. To prawda, wielu copywriterów pracuje z domu, jednak coraz częściej agencje szukają kogoś takiego na miejscu. Na czym tak naprawdę polega ta praca? Czy rzeczywiście wystarczy umieć szybko i poprawnie pisać, aby zostać copywriterem?
Zadania copywritera
Teksty znajdujące się na naszej witrynie internetowej to niejako wizytówka firmy. Dobrze napisane treści kreują pozytywny wizerunek firmy, budują długofalowe relacje z klientami (podobnie do fanpage’a na Faceboo’u), a także ułatwiają podjęcie decyzji zakupowych. W przeciwieństwie do reklam internetowych jednak teksty tworzone przez copywriterów znajdują użytkownicy, nie na odwrót. Treści te mają za zadanie nie tylko dostarczać najważniejszych odpowiedzi na zadawane przez odbiorców pytania, ale także wnosić pewną wartość dodaną, edukować czy dostarczać rozrywki. Do pracy copywritera należy pisanie:
- tekstów blogowych,
- artykułów sponsorowanych,
- haseł i sloganów reklamowych,
- postów na social media,
- treści newsletterów,
- nazw produktów i marek.
Jak zostać copywriterem?
Przede wszystkim pomocne w uzyskaniu takiej pracy może być posiadanie wartościowych dla stanowiska cech. Należą do nich m.in. „lekkie pióro”, czyli umiejętność pisania bez problemów, szybkość w formułowaniu myśli, umiejętność wyszukiwania informacji na różne tematy. Przydatna może okazać się znajomość technik perswazyjnych, w tym np. język korzyści, którym warto posługiwać się podczas pisania tekstów sprzedażowych.
W przypadku pracy copywritera dużą wartość ma także doświadczenie. To bowiem podczas ćwiczeń praktycznych doskonalony jest warsztat pisarski niezbędny do podjęcia pracy w tym zawodzie. Warto także wykorzystać czas na wykonywanie kursów językowych – można spotkać się z wymogiem od pracodawcy o znajomości języków obcych, ponieważ niektóre zagadnienia można odnaleźć wyłącznie w źródłach obcojęzycznych.
Teksty pozycjonujące, czyli SEO friendly
Utarło się przekonanie, że teksty pozycjonujące to takie, które są przesycone słowami kluczowymi. Marketing treści jednak wciąż się rozwija i dziś teksty pisane przez copywriterów powinny być przede wszystkim unikalne i merytoryczne. W ten sposób bowiem tworzy się content, co poprawia pozycję danej strony w wyszukiwarce. Teksty tworzone na zasadzie SEO friendly powinny odpowiadać na pewne problemy użytkowników, stawiać rozwiązania problemów, docierać do jak największej ilości osób. Warto pamiętać o tym, że dobry tekst stworzony przez copywritera nie tylko pozwoli na podniesienie pozycji w wyszukiwarce Google, ale też stworzy bazę odbiorców, którzy po przeczytaniu mogą zdecydować się na zapisanie do newslettera.
Szybkie wyszukiwanie informacji… lub wiedza ekspercka w temacie
Copywriter jest trochę jak dziennikarz – powinien wiedzieć coś o wszystkim i wszystko o czymś. W praktyce oznacza to, że dobrze jest umieć napisać kilka słów o każdym temacie, uzupełniając wiedzę źródłami z Internetu, a także potrafić opisać problematykę pewnego zagadnienia z marszu. To w dużym stopniu ułatwia tworzenie treści – często można spotkać się z zapotrzebowaniem na konkretne artykuły. Jeśli akurat w tym temacie posiadasz szeroką wiedzę, to świetnie! Takie teksty napiszesz z przyjemnością podczas picia popołudniowej kawy. Pozostałe mogą wymagać nieco głębszego researchu, czyli wyszukania odpowiednich informacji, które przydadzą się w trakcie tworzenia wartościowych treści. O czym warto pamiętać: lanie wody nie ma sensu. Pisanie tekstów blogowych, artykułów problemowych czy postów w social mediach to nie matura z języka polskiego. Nie jest sztuką napisać określoną ilość słów – sztuką jest, by te słowa wnosiły coś do wiedzy osób, które się z nimi zetkną.
Monotonia? Absolutnie nie!
Copywriting jest zatem pracą opartą na słowie. Może wydawać się, że tematy się zapętlają, przez co wykonywanie obowiązków staje się nudne – nic bardziej mylnego! W każdym tekście możesz przekazać zupełnie inne informacje, a każda strona internetowa, na którą tworzysz treści, różni się od siebie. Tym samym masz możliwość miksowania różnych stylów.
[…] wiadomo, copywriting to praca ze słowem. Polega na tworzeniu wartościowych tekstów, które pomogą w pozycjonowaniu naszej strony oraz w […]
[…] wielu copywriterów boryka się z problemem, jakim jest pisanie treści zgodnie z zasadami pozycjonowania. Największą […]
[…] jest ważne nie tylko dla pracodawcy, ale także dla osoby ubiegającej się o posadę. W przypadku copywritera ważne jest nie tylko “lekkie pióro”, ale także mnóstwo wiedzy, którą można posiąść […]
[…] przygotowania wstępnego planu działania. Podobnie, choć nie zawsze, działa to w przypadku copywritingu – jeśli zlecający chce otrzymać dobry jakościowo tekst i ma wobec niego konkretne […]
[…] pracujesz jako copywriter, na pewno nieraz spotkałeś się z wymogiem przedstawienia swojego portfolio potencjalnemu […]