Real time marketing, czyli marketing czasu rzeczywistego to wykorzystywanie aktualnych wydarzeń kulturalno społecznych do tworzenia na ich podstawie reklamy. Trend ten znajduje poparcie u coraz większego grona osób, a oryginalna strategia marketingowa jest stosowana przez wiele największych światowych marek. Z powodzeniem przyciągają one wzrok nowych klientów. Dzięki połączeniu najgłośniejszych globalnych wydarzeń z reklamą marki, sama reklama jest bardzo pozytywnie odbierana. Poniżej przedstawiamy real-time marketing jako jeden z ciekawszych sposobów reklamowania swojej marki lub produktu, opisujemy przykładowe kampanie, które zyskały największe uznanie na rynku oraz podpowiadamy, kiedy warto wykorzystać taką opcję, oraz dlaczego jest to dobry pomysł.
Real-time marketing — czym tak właściwie jest?
Real-time marketing to marketing czasu rzeczywistego. Strategia ta wykorzystuje aktualne wydarzenia np. sportowe, kulturalne czy ogólnie publiczne do tego, aby połączyć je z naszą reklama i wyemitować. Używanie takich wydarzeń może polegać na stworzeniu spotu reklamowego czy specjalnego zdjęcia, które będzie nawiązywało np. do niecodziennego wyczynu sportowego lub niecodziennej sytuacji np. lotu w kosmos który aktualnie się odbywa. Real-time marketing oferuje coraz większa liczba agencji marketingowych, a sama strategia zyskuje na popularności. Obecnie wiele największych światowych marek takich jak Ikea czy KFC skorzystały już z takiej możliwości, a same reklamy zostały przyjęte bardzo dobrze. Reklamy w tym stylu możemy wykonywać — zarówno zlecając ich wykonanie agencjom lub tworząc je samodzielnie.
Wykonanie real-time marketingu opiera się na wykorzystywaniu pojedynczych wydarzeń w ciągu kilkunastu- kilkudziesięciu minut od ich wystąpienia np. awarii światła na stadionie, ale możliwe jest również wykorzystanie danego trendu czy szybkiego wzrostu popularności danego zachowania. Może być to moda, popularna gra czy ogólne zjawisko społeczne. W real-time marketingu oprócz formy, przekazu czy treści najbardziej liczy się nawiązanie do danego niecodziennego wydarzenia i to właśnie ono jest magnesem, który przyciągać ma nowych klientów do marki.
Kto i kiedy może stosować real-time marketing?
Real-time marketing, czyli nawiązywanie do aktualnych wydarzeń i wykorzystywanie ich w naszej reklamie jest przeznaczone dla wszystkich osób. Wykorzystywać tę strategię marketingową mogą zarówno osoby prywatne, małe firmy czy duże korporacje i globalne wiodące marki. Niezależnie od budżetu reklamowego czy pozycji firmy możemy wykonać taką reklamę. Jest to duży plus, gdyż możemy skorzystać z tych samych profitów, z których korzystają największe światowe marki. Real-time marketing stosować możemy również w różnych sytuacjach. Kluczem do sukcesu jest szybkie wyłapanie trendu czy zdarzenia i odpowiednie nawiązanie do niego.
Przykłady real-time marketingu
Zdecydowanie korzyści real-time marketingu i samą strategię najlepiej obrazują przykłady. Trafną reklamą był spot Kit-Kat, który nawiązał do problemu wyginającego się Iphone’a informując wszystkich, że ich baton pęka, a nie wygina się. Kolejnym dobrym pomysłem była reklama L’Oreal Paris która nawiązywała, że włosy Chewbacca z Gwiezdnych Wojen są takie niezwykłe dzięki ich kosmetykom. Jednym z najlepszych przykładów marketingu czasu rzeczywistego było strzelenie przez Roberta Lewandowskiego 5 goli w 9 minut. Sytuację tę błyskawicznie wykorzystało wiele firm z KFC na czele, które wprowadziło promocję 5 kawałków kurczaka za 9 zł.
Dlaczego real-time marketing to dobry pomysł?
Marketing czasu rzeczywistego ma bardzo wiele ciekawych plusów i korzyści. Pierwszą z nich jest oryginalność i ciekawa forma samej reklamy. W dobie nudnych i podobnych reklam czy zdjęć użytkownicy szukają tylko tych najlepszych i najoryginalniejszych. Nawiązanie do takiego wydarzenia sprawia, że reklama taka zyskuje błyskawicznie na popularności. Dzieje się tak za sprawą, iż większość osób słyszała o awaryjnym lądowaniu czy spektakularnej akcji. Jeśli nawiążemy do nich znaczna część klientów, utożsamia się również z naszą reklamą. Szybkie reagowanie wydarzenia na pozwala również dostarczać szybko najnowsze wiadomości i aktualności, co w dzisiejszym świecie jest bardzo pożądane.
Stworzenie tak ciekawej reklamy powoduje również zaangażowanie się odbiorców w daną treść. Przekładać się to będzie m. in. na komentowanie, czy polecanie takiego zdjęcia lub posta. Dzięki temu osoby, którym materiał będzie polecany, będą z dużo większą przychylnością poznawały jego treść. Reklama taka powoduje również miłe i pozytywne odczucia u odbiorców, gdyż wiedzą oni na pierwszy rzut oka, o czym jest reklama i do jakiego wydarzenia nawiązuje. “Odgadnięcie zagadki” czy rozpoznanie danej sytuacji na spocie, powoduje podobne odczucia, co wygrana w konkursie — czyli bardzo przyjemne. Real-time marketing jest również relatywnie tanim sposobem reklamowania się, gdyż nie wymaga dużych nakładów finansowych. Nie musimy również tworzyć wymyślnych form czy treści. Zdecydowanie w takiej strategii wystarczy celne spostrzeżenie i nawiązanie do nowego trendu. Poprzez takie cechy możemy zwiększać popularność i świadomość marki oraz informować wielu nowych użytkowników o naszym istnieniu.
Jednym z największych plusów real time marketingu jest wirusowe rozprzestrzenianie się ciekawej reklamy i podobieństwo do viral marketingu. Jeśli stworzymy intrygująca, śmieszną lub oryginalną treść nawiązującą do konkretnego wydarzenia wiele osób zdecyduje się przekazać taką reklamę znajomym czy rodzinie. Dzięki temu nie musimy samodzielnie wydawać środków na dystrybucje, aby trafić do bardzo dużego grona odbiorców. Oryginalne połączenie przejęzyczenia się — błędu polityka z naszym komputerem, który “nigdy się nie myli” spowoduje, że wiele osób będzie między sobą dzieliło się reklamą. Pośrednio możemy również uzyskać korzyści linkbuildingowe, gdyż wiele osób w sieci będzie umieszczało nasz link na różnego rodzaju stronach internetowych.
Według różnych badań ok. 80% osób pozytywnie odbiera markę reklamująca się w ten sposób. U ponad połowy odbiorców real-time marketing wzbudza pozytywny sentyment, co przekłada się na lepsze postrzeganie danej marki.