Proces zarządzania podczas posiadania własnej firmy to coś, co należy znać od podszewki. Warto przede wszystkim wzmocnić zaangażowanie swoich pracowników – w końcu to dzięki nim możliwy jest Twój sukces na tle konkurencji. Środkiem do celu jest zatem ich motywowanie, które powoduje powstanie chęci podjęcia wyzwania, determinację w działaniu i wypracowywanie zamierzonych wyników.

Nieważne, czy zarządzasz dużą korporacją, czy firmą złożoną z kilku osób – to od pojedynczych pracowników zależy wynik całościowy. Wyłącznie wtedy, gdy wszyscy specjaliści wykonają wszystkie swoje obowiązki w powierzonym zakresie działań, cel zostanie osiągnięty. Nie zawsze jednak jest to takie proste – często pojawia się brak chęci na poprawę wyników w dziale wykonawczym. Wówczas to na szczeblu zarządzającym pojawia się pytanie, jak zwiększyć zaangażowanie pojedynczych pracowników, by firmowe obowiązki zostały należycie wykonane?

jak motywować pracowników
fot. pixabay.com

Elementy wpływające na motywację pracowników

Choć pewnym jest, że mimo podobnych kwalifikacji niezbędnych do wykonywania codziennych obowiązków na konkretnych stanowiskach pracownicy będą różnić się od siebie pod kątem charakteru. Istnieje jednak wiele wspólnych czynników, które pozwolą na zwiększenie poziomu motywacji.

Czynniki motywujące

Czynnik zewnętrzny – wszelkie możliwe benefity dla pracowników (np. opieka medyczna, darmowe owoce, dzień pizzy), premie pieniężne, dofinansowania, kursy.

Czynnik wewnętrzny – dzięki nim pojawiają się wspomniana chęć podjęcia wyzwania, myśl przewodnia w postaci osiągania coraz lepszych rezultatów, cierpliwość i wytrwanie w określonym działaniu aż do osiągnięcia celu.

motywowanie pracowników
fot. pixabay.com

Motywowanie pracowników w praktyce

Czynniki zewnętrzne są często ograniczone budżetowo w wielu firmach. Rozpisywanie się na temat tego, że to premia motywuje pracowników lub dodatkowe świadczenia przysługujące w zamian za pracę nie będzie miało większego sensu. Ponadto często po pewnym czasie od zatrudnienia benefity nie są rozpatrywane przez zleceniobiorców jako nagroda, a jako coś im zupełnie należnego – zanika zatem najważniejsza funkcja, jaką mają spełniać, czyli motywacyjna. Realny wpływ można jednak mieć na czynniki wewnętrzne, które omówiliśmy poniżej.

Świadomość efektów pracy

Duże znaczenie w określeniu podejścia do pracy danej osoby ma świadomość tego, że dane działania mogą się rzeczywiście przełożyć na efekty przedsiębiorstwa. Co ważne, nie chodzi tu wyłącznie o wzrost wyników ważnych z punktu widzenia firmy, tj. sprzedaż, dochód, produkcja. Chodzi także o funkcje istotne dla danej grupy pracowników, np. usprawnienie obsługi klientów, wzrost znaczenia danego pracownika w okręgu.

Pojedyncze zadania będą z pewnością realizowane z o wiele większym zaangażowaniem, jeśli zostanie spełnione poczucie sensu i pewności, że wszelkie działania realnie przyczynią się do stworzenia czegoś wartościowego. Chodzi zatem o to, by pracownikom zawsze przedstawiać pewną perspektywę, dzięki której sami będą chcieli pomagać firmie w osiągnięciu celu.

Zbudowanie wspólnego grona

Inną wartością ważną dla każdego pracownika jest poczucie wspólnoty, dzięki któremu zawsze istnieje świadomość, że w razie konieczności ma na kim polegać. Zbudowanie grona, które wzajemnie się motywuje, pozwala firmie na osiąganie korzyści w wielu aspektach. Nie chodzi o integrowanie całej korporacji, w której ilość pracowników zazwyczaj nie pozwala nawet na to, by każdego znać z imienia. Rzecz w tym, by podczas każdego projektu osoby zaangażowane miały wspólny cel, na którego osiągnięciu będzie im zależeć. Ponadto po zakończeniu zadania pojawia się poczucie spełnienia tym większe, im więcej było przeszkód i wątpliwości po drodze.

Odpowiedni poziom zadań

Należy pamiętać o tym, by pracownik spełniał nie tylko rolę, jaką jest osiągnięcie ogólnego celu firmy, ale także by zawsze czuł się doceniony. Docenianie nie polega wyłącznie na przyznawaniu dodatkowych świadczeń czy premii pieniężnej – chodzi o wykorzystanie możliwości danej osoby. Pracodawca powinien zadbać o to, by wzbogacać pracę o doświadczenie i nowe możliwości, pozwalać na udział w tematycznych kursach, które rozwiną najważniejsze umiejętności. Jest to ważne szczególnie z przypadku mlodych pracowników – brak rozwoju działa na nich bowiem demotywująco.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here