Każdy copywriter powinien posiadać – poza niezwykle cennym doświadczeniem – wiedzę teoretyczną na temat tego, jaki jest schemat najważniejszych tekstów tworzonych w obrębie tego zawodu. Należą do nich przede wszystkim artykuły sponsorowane. Nie są to treści pozycjonujące, zatem należy znać najważniejsze zasady, które przydadzą się podczas pisania.
Nie bądź nachalny
Najczęściej popełnianym błędem przez początkujących copywriterów w pisaniu artykułu sponsorowanego jest traktowanie go jak klasyczny tekst sprzedażowy. Treści te są jednak od siebie różne. Przede wszystkim w omawianej treści powinna dominować naturalność i obiektywizm. Oczywiście, celem artykułu jest promocja danej usługi lub produktu, jednak im bardziej sprzedażowym językiem będziesz się posługiwać, tym bardziej potencjalny klient będzie miał wrażenie, że ma do czynienia z nachalną reklamą.
Nie ma nic złego w tekstach sprzedażowych, jednak nie znajdą one zastosowania w przypadku artykułów sponsorowanych. W treściach tego typu o marce nie powinno się wspominać zbyt wcześnie – trzeba znaleźć na to dobry moment w tekście. Najlepszym rozwiązaniem jest wprowadzenie ciekawego wątku, który nawiąże – pośrednio lub bezpośrednio – do danego produktu. Wszystko powinno wyjść jednak naturalnie!
Niech tekst wnosi wartość dodaną
Content marketing to nie tylko odpowiednia ilość znaków nasycona słowami kluczowymi. Dobry artykuł powinien przede wszystkim wnosić coś do życia odbiorców. Jak to zrobić? Najlepiej jest znaleźć interesujący temat powiązany z danym produktem lub usługą i omawiający problemy, które mogą stać się cennym źródłem informacji. Banalne teksty nie zdają tutaj egzaminu.
Artykuł sponsorowany powinien nie tylko przykuwać uwagę click bait’owym tytułem – powinien zatrzymać ją na dłużej wartościową treścią. Aby to zadanie wykonać jak najlepiej, trzeba wczuć się w grupę docelową. Koniec końców zależy nam na tym, by każdy odbiorca naszej treści zrozumiał, że omawiany produkt jest zgodny z bieżącymi potrzebami. Niezbędne zatem będzie zgłębienie tematu na tyle, by zrozumieć, jakie są zainteresowania i najważniejsze aspekty targetu strony.
Postaw na dynamikę tekstu
Mówi się, że dobra treść obroni się sama. Trzeba jednak zadbać o to, by nawet najbardziej merytoryczny tekst był przyjemny dla oka i nie znużył użytkownika podczas czytania. Są sprawdzone sposoby, by tego uniknąć:
- pisz krótko – faktem jest, że długie zdania ciężko się czyta. Postaw na krótkie, dynamiczne wyrażenia, dzięki którym całość nabierze lekkiego tonu i zachęci do skończenia lektury;
- używaj czasu teraźniejszego – w ten sposób sprawisz wrażenie aktualności;
- zrezygnuj ze strony biernej – zbyt częste jej używanie prowadzi do tego, że tekst staje się ciężki w odbiorze. Zdecydowanie lepszym pomysłem będzie wykorzystanie strony czynnej.
Co więcej, wspominając powyższą zasadę związaną z content marketingiem, zrezygnuj z wplatania w tekst zdań, które tak naprawdę nic nie wnoszą. Tak zwane lanie wody jedynie zwiększy objętość artykułu, co z dużym prawdopodobieństwem może przełożyć się na rezygnację z dalszego czytania. O wiele lepszym sposobem na zagospodarowanie wolnych znaków w artykule sponsorowanym jest stworzenie list, w których wypunktujesz konkretne zalety – tak, jak zrobiliśmy to powyżej. Dzięki temu pozwalasz oczom odpocząć, a całość – mimo że ma tę samą ilość znaków – staje się o wiele bardziej czytelna.
Śródtytuły są Twoimi sprzymierzeńcami
Kontynuując wątek przejrzystości, warto pamiętać o korzystaniu z różnych nagłówków w swoim tekście. Wpłyną pozytywnie nie tylko na SEO i roboty przeglądarki, ale przede wszystkim na użytkowników, dla których tworzysz treści. Nie ograniczaj się też wyłącznie do tekstu – czasem warto dobrą treść wspomóc ciekawą fotografią lub dopełniającą infografiką. Ponadto rozwiązaniem są też wykresy oraz tabele – działają podobnie jak wspomniane we wcześniejszym punkcie listingi, warto zatem wykorzystać najbardziej pasujący do danego tematu sposób zagospodarowania miejsca w tekście.
[…] artykułów sponsorowanych, […]