Wszystkie działania marketingowe powinny być odpowiednio mierzone – to nie podlega dyskusji. Jednak niejednokrotnie pojawia się pytanie, jak prawidłowo zainstalować Google Analytics, czyli narzędzie, które w obserwacji efektów ma nam pomóc? Choć nie jest to trudna procedura, to jednak może wywołać przerażenie osób, które nie miały nic wspólnego z kodem strony internetowej. Poniższy artykuł rozwiewa wszelkie wątpliwości.

Elementy niezbędne do instalacji tagu śledzącego

Sama instalacja należy do zdecydowanie najprostszych czynności związanych ze stroną internetową. Warto mieć jednak świadomość, że do wdrożenia potrzebować będziemy kilka rzeczy na starcie.

Konto Google

Jeśli posiadasz adres mailowy na Gmailu, nie musisz się przejmować tym tematem, bo omawiane konto Google automatycznie zostało dla Ciebie utworzone. Jeśli jednak skrzynkę pocztową masz na innym portalu, będziesz musiał przejść przez kilka kroków. Konto Google jest elementem obowiązkowym do posiadania uprawnień w Google Analytics, a także Google Ads. Najłatwiejszym sposobem jest założenie skrzynki mailowej na Gmailu – istnieje jednak możliwość konfiguracji konta Google za pomocą istniejącego adresu z zewnętrznego serweru.

Dostęp administracyjny do witryny, na której chcesz wgrać tag śledzący

Jest kilka poziomów dostępów, jednak zazwyczaj bez tego najwyższego w postaci administratora prawdopodobieństwo na możliwość wprowadzania zmian w kodzie źródłowym jest znikome. Aby uniknąć niepotrzebnych komplikacji, warto od razu zdobyć pełen dostęp – wówczas będziesz mieć pewność co do spełnienia wymogów w celu wdrożenia tagu.

Wtyczka Google Tag Assistand

Fakultatywnie można zainstalować w przeglądarce Google Chrome wtyczkę, która pozwoli Ci na szybkie sprawdzenie poprawności wgrania kodu. Nie jest to jednak niezbędne – to, czy Analytics został prawidłowo skonfigurowany, zobaczysz od razu na panelu głównym narzędzia.

Jak wgrać tag śledzący na stronę?

Istnieje kilka sposobów na instalację Google Analytics i każdy z nich jest prawidłowy. To, który wybierzesz, zależy wyłącznie od Ciebie i Twoich preferencji.

Wgranie tagu śledzącego bezpośrednio w kodzie strony

To tradycyjna opcja. Polega na skopiowaniu kodu z panelu Google Analytics i wklejeniu go w odpowiednie miejsce w nagłówku <head> witryny. Ścieżka dla takiej akcji zaczyna się przede wszystkim od znalezienia kodu. W tym celu należy otworzyć konto Google Analytics -> przejść na zakładkę “Administracja” -> kliknąć w link “Informacje o śledzeniu” -> „Kod śledzący”. W tym miejscu zobaczysz swój indywidualny tag śledzący, który należy wgrać na stronie.

wgranie tagu analyticsa
fot. materiały własne

Co do zasady kod należy wkleić na początku elementu <head> na KAŻDEJ podstronie, którą chcemy śledzić. Niektóre CMS’y będą pozwalały na wdrożenie tagu tylko w nagłówku strony głównej ze względu na dynamiczne generowanie się nagłówków – do takich systemów należy np. WordPress.

Po wdrożeniu warto sprawdzić, czy kod rzeczywiście działa. W tym celu wystarczy wejść na panel główny Analyticsa i spojrzeć na zakładkę z ruchem rzeczywistym, po uprzednim wejściu na witrynę. Jeśli wynosi więcej niż 0 (czyli prawdopodobnie 1, licząc Twoje wejście), oznacza to, że wszystko jest w porządku. Brak ruchu to sygnał, że coś poszło nie tak i należy naprawić błąd.

instalacja google analytics
fot. materiały własne

Wgranie tagu śledzącego za pomocą wtyczki

To rozwiązanie dedykowane dla WordPressa. Wystarczy znaleźć odpowiednią wtyczkę, np. Analytics Tracker, wpisać identyfikator śledzenia (do znalezienia tak samo jak w poprzednim punkcie, zaczyna się od UA) i wkleić go w odpowiednie miejsce – reszta zostanie zrobiona za Ciebie. Trzeba jednak pamiętać o tym, że o ile w przypadku bloga nie powinno wydarzyć się nic nieprawidłowego, o tyle WooCommerce lubi nieco utrudniać sytuację. Dla bezpieczeństwa dobrze jest zatem skorzystać z dodatkowej wtyczki integrującej sklep z Analyticsem – szerzej została opisana w tym poście.

Wgranie tagu śledzącego za pomocą Google Tag Managera

Google Tag Manager to narzędzie usprawniające pracę niejednego marketera. Za pomocą kilku kliknięć jesteś w stanie wgrać każdy tag na swojej witrynie. Należy zacząć od zalogowania się do panelu GTM, następnie utworzyć tag, w którego konfiguracji należy zawrzeć ID Analyticsa (to zaczynające się od UA) i zaznaczyć “Universal Analytics”. Następnie reguła -> “Każda strona” -> Zapisz zmiany. Poprawność wdrożenia można sprawdzić dokładnie w ten sam sposób, w jaki przy poprzednich punktach – czyli wchodząc w zakładkę z obrazem rzeczywistego ruchu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here