Google Tag Manager to jedno z tych narzędzi, z którymi każdy marketer spotkał się choć raz. Co więcej, gdy już raz je spotka, to zostaje przy nich na dłużej – a to wszystko dzięki ogromnej funkcjonalności. Dzięki menedżerowi tagów praca z wdrażanymi na stronę kodami z pewnością stanie się łatwiejsza, a do tego wydajna i efektywna.

Google Tag Manager – co to jest?

Przede wszystkim jest to darmowe narzędzie oferowane przez Google, które umożliwia marketerom (i nie tylko) wdrażanie, tworzenie i zarządzanie istniejącymi na stronie tagami. Tag to inaczej skrypt, który jest zainstalowany w witrynie, a jego zadaniem jest działanie w określony sposób. Google Tag Manager nie tylko ułatwia ich wdrażanie poprzez zebranie wszystkich możliwych kombinacji w jednym miejscu, ale też pozwala na poprawną konfigurację, co oszczędzi Ci zarówno czas, jak i pieniądze w przyszłości. Jeśli dasz radę działać z tym narzędziem, bardzo możliwe, że nie będziesz potrzebował pomocy działu IT – przynajmniej w omawianym zakresie.

google tag manager
fot. pixabay.com

Działanie Google Tag Managera

Przed podjęciem próby działania w Google Tag Managerze warto poznać teoretyczne podstawy. Panel narzędzia to 4 elementy, a wśród nich: tagi, reguły, zmienne i kontenery

Tagi

Jak wspomnieliśmy powyżej, tagi to fragmenty kodu, które mają za zadanie m.in. pomóc w poprawnym zintegrowaniu Twojej witryny internetowej z narzędziami marketingowymi lub aplikacjami mobilnymi. To dzięki nim zbierzesz najważniejsze dane na temat użytkowników odwiedzających stronę – ruch, zaangażowanie, czas trwania sesji, źródła i kanały, z których pochodzą, a także wiele innych.

Wszelkie powyższe informacje nie staną się wyłącznie ciekawostką, a podstawą do wnikliwej analizy działań reklamowych i nie tylko. Wnioski posłużą Ci jako baza, według której będziesz w stanie zaplanować kolejne marketingowe kroki. Ponadto to dzięki tagom możesz odkryć potencjalne błędy na stronie – jeśli szybkość ładowania witryny jest na niskim poziomie, zweryfikujesz to i będziesz miał możliwość rozwiązania problemu. 

Do narzędzi, które działają na podstawie tagów śledzących, można zaliczyć m.in. Google Analytics oraz piksel Facebook’a.

Kontenery

Kolejnym elementem Google Tag Managera są kontenery. Tam jesteś w stanie określić konkretny zbiór wybranych skryptów, które bezpośrednio wdrożysz na swojej stronie. Dobrą praktyką jest przyjęcie zasady jeden kontener = jedna witryna. W ten sposób wszystkie kody będą uporządkowane.

Reguły

Reguły natomiast są warunkami, które muszą nastąpić, by dany kod został załadowany – przykładowo, gdy chcemy, by tag włączał się wyłącznie w obrębie jednej podstrony. W przypadku analogowego wdrażania tagu prawdopodobnie trzeba by poświęcić na to więcej czasu – Google Tag Manager, po ustawieniu odpowiedniej reguły, robi wszystko za Ciebie.

Możesz stworzyć własne reguły lub korzystać z gotowej bazy przygotowanej przez Google. Do gotowców należą:

  • wysłanie formularza;
  • kliknięcie w link;
  • otwarcie strony;
  • załadowanie strony;
  • kliknięcie w dany element (np. klikalny e-mail lub numer telefonu – świetnie się sprawdza w przypadku mierzenia konwersji w Google Ads);
  • licznik czasu;
  • głębokość przeglądania, czyli scroll.

Zmienne

To ostatni element podstawowy w Google Tag Managerze. Dzięki zmiennym jesteś w stanie doprecyzować działanie wcześniej określonych tagów i reguł. W narzędziu znajdziesz dużo gotowych zmiennych, które prawdopodobnie wystarczą w większości działań marketingowych. Jeśli natomiast odczujesz niedosyt, istnieje możliwość stworzenia własnych elementów za pomocą zdarzeń niestandardowych.

co to jest google tag manager
fot. pixabay.com

Google Tag Manager a Google Ads

Często spotkać można pytanie, na ile Google Tag Manager usprawnia podejmowane działania reklamowe za pomocą Google Ads. Odpowiedź brzmi: bardzo! To dzięki menedżerowi jesteś w stanie wdrożyć nie tylko Google Analytics, ale też mierzyć wszelkie niestandardowe konwersje. Wspomnieliśmy powyżej o numerze telefonu lub e-mailu – to potencjalnie najczęściej wybierany rodzaj mierzenia konwersji ze względu na największą dokładność. Co za tym idzie, analiza jest oparta na właściwych danych, wyciągane są poprawne wnioski, a nasza kampania działa o wiele lepiej. 

2 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here