Z pewnością wiesz już, czym jest Google Tag Manager i jakie są zalety z wprowadzenia tego narzędzia na stałe podczas prac z witryną internetową. Jedną z nich, zdecydowanie największą, jest możliwość obsługi wielu tagów od różnych dostawców za pomocą tylko jednego panelu. Szablony i wbudowane w Google Tag Managerze tagi obejmują nawet kilkadziesiąt pozycji, dlatego poniżej zebraliśmy najważniejsze z nich.
Google Analytics Universal Tracking
Narzędzie Google Analytics to najważniejszy program do analizy danych niezbędnych podczas wszelkich działań marketingowych. Tag śledzący, który odgrywa tutaj pierwsze skrzypce, zbiera informacje o ruchu, który odbywa się na danej witrynie internetowej. Choć do podstawowej analizy wystarczy sama implementacja kodu, warto jednak pomyśleć nad zdarzeniami niestandardowymi, dzięki którym dostaniesz szerszy obraz informacji o tym, co dzieje się na podstronach. Należą do nich:
- przewinięcie i głębokość scrollowania na danej podstronie;
- kliknięcie w dany link;
- wypełnienie formularza na newsletter;
- kliknięcie w adres e-mail lub numer telefonu.
Śledzenie zdarzeń z pewnością poprawi jakość analizy danych – dopóki ich nie wdrożysz, możesz jedynie przypuszczać, co użytkownik zrobił na danej podstronie. Bez nich masz o wiele mniejszą możliwość mierzenia efektów wprowadzonych przez Ciebie zmian na stronie.
Ważne jest jednak to, by zdarzenia implementować równocześnie na panelu Google Tag Managera i Google Analytics. Powinny mieć dokładnie te same parametry. Różnice między nimi lub zupełnie nieprzeniesienie ich na jedną z platform może sprawiać problemy z prawidłowym gromadzeniem ruchu, a co za tym idzie – za pełnym obrazem danych.
Kody Google Ads
Za pośrednictwem Google Tag Managera mamy możliwość wgrania trzech różnych tagów Google Ads:
- śledzenie konwersji – za jego pomocą wdrożysz konwersje na Twoją stronę i połączysz je bezpośrednio z panelem reklamowym. Dzięki zdefiniowaniu tego typu zdarzeń masz możliwość sprawdzenia, co dzieje się po kliknięciu linku reklamowego na stronie, m.in. czy klient dokonał zakupu lub usługi, pobrał widniejącą aplikację, czy może zapisał się do newslettera;
- remarketing – to strategia reklamowa, która pozwala dotrzeć do użytkowników, którzy już wcześniej weszli w interakcję z daną stroną. Dzięki temu można dodać powyższe osoby do list remarketingowych i kierować na nie kolejne reklamy, co idealnie sprawdza się w przypadku lejka sprzedażowego;
- remarketing dynamiczny – sam remarketing pozwala na śledzenie osób, które weszły w interakcję z jakąkolwiek podstroną na Twojej witrynie. Remarketing dynamiczny natomiast idzie o krok naprzód i daje możliwość wyświetlania reklam konkretnych produktów oglądanych przez danych użytkowników. To strategia, która pozwala zwiększyć dotychczasową sprzedaż w największym stopniu spośród pozostałych typów remarketingu.
Formularze kontaktowe, linki mailowe i telefoniczne
Coraz rzadziej można spotkać w Internecie stronę, która nie posiada formularza kontaktowego. Jest to bowiem niewątpliwie skuteczny sposób na zbudowanie relacji między klientem a biznesem. Warto kontrolować, kto i w jakim celu korzysta z wypełniania takiego formularza. Wystarczy skonfigurować odpowiednie zdarzenie z wykorzystaniem właściwych parametrów, takich jak temat czy adres mailowy danego użytkownika. Całość dopełnia wybór odpowiedniej reguły, która włączy tag za każdym razem, gdy formularz zostanie wysłany.
Ponadto ciekawą opcją jest śledzenie kliknięć adresu e-mail oraz numeru telefonu firmy zamieszczonych na stronie internetowej. Jest to szczególnie istotne w przypadku prowadzenia kampanii reklamowej – czasami może zdarzyć się, że będzie to jedyna sensowna możliwość mierzenia konwersji. Aby to zrobić, należy skonfigurować zdarzenie za pośrednictwem Google Tag Managera, wybrać odpowiednie warunki, dzięki którym tag odpali się w momencie kliknięcia w tekst z mailem lub numerem telefonu i zaimportować te same dane do panelu Google Analytics. Z pewnością będzie to o wiele skuteczniejsze rozwiązanie niż sprawdzanie, kto wszedł w interakcję z zakładką kontaktową na stronie.