Rzadko kiedy tak naprawdę zastanawiamy się nad tym, co wpływa na nasze decyzje zakupowe. Po prostu idziemy do sklepu i bierzemy produkt, który gdzieś kiedyś obił się nam o uszy. Niezależnie od tego, czy szukasz opinii, czy nie – w dzisiejszych czasach jesteś skazany na influencer marketing, który z roku na rok staje się coraz chętniej wykorzystywanym narzędziem promocji.
Co to jest influencer marketing?
To rosnąca w siłę gałąź marketingu internetowego, tuż obok reklamowania w sieci i marketingu szeptanego, polegająca na korzystaniu z rozpoznawalności osób, które są czynnie zaangażowane w promocję konkretnego brandu. Osoby reklamujące w ten sposób usługi czy produkty nazywa się influencerami. Co do zasady są to celebryci, blogerzy lub po prostu użytkownicy internetu, którym udało się zbudować swoją społeczność na danym kanale społecznościowym.

Dlaczego influencer marketing działa?
Jest to pochodna marketingu szeptanego istniejącego od wielu lat. Polega on na przekazywaniu opinii na temat danego produktu innej osobie, która dzięki rekomendacji zdecyduje się na zakup lub skorzystanie z usługi. Wielu użytkowników przed dokonaniem transakcji sprawdza, co o stronie lub danej rzeczy można przeczytać w Internecie. Ta zależność jest wykorzystywana przez influencer marketing – tylko że tutaj to influencer wychodzi naprzeciw oczekiwaniom, mówiąc o tym, co poleca. Dzięki temu kształtuje decyzje zakupowe swoich odbiorców, wpływając na ich zdanie. Często zaufanie jest większe wobec takiej osoby niż samej marki! Dzieje się tak za sprawą relacji zbudowanej z danym influencerem – dzięki regularnemu tworzeniu treści i contentu na swój kanał, daje złudzenie tego, że użytkownicy znają go na wylot. Jeśli natomiast ktoś zyska zaufanie dzięki chociażby podobnemu podejściu do danej sytuacji, prawdopodobieństwo na zakup czegoś z jego polecenia momentalnie wzrośnie.
Ta autentyczna więź, którą influencer musi zbudować ze społecznością, sprawia, że wpływa on nie tylko na potencjalną sprzedaż marki, którą reklamuje – pozwala na rozszerzenie zasięgu i znalezienie zupełnie nowej grupy odbiorców. Często będzie to rozwiązanie skuteczniejsze niż Facebook Ads, gdzie konfiguracja grupy docelowej polega na dobraniu zainteresowań i szczególnych cech. W przypadku influencer marketingu pojawia się możliwość dyskusji z osobą w teorii niezależną od marki, a więc stojącą zupełnie obok.

Dla kogo influencer marketing będzie dobrą opcją?
Jeśli już wyłączyłeś zakładki ze swoimi kampaniami reklamowymi, być może warto będzie za chwilę do nich wrócić. Otóż tak, influencer marketing jest zdecydowanie skuteczną metodą na pozyskanie nowej, ciekawej grupy odbiorców, która z góry będzie miała do nas większe zaufanie niż ktoś, kto dopiero zobaczył reklamę produktu. Jednak nie jest to działanie, na które powinna decydować się każda firma dostępna na rynku. Niektóre branże bowiem nie do końca będą wpisywać się w możliwość reklamowania przez niezależnego influencera. Przykładem mogą być wszelkie treści polityczne, religijne. Jeśli prowadzisz magazyn tego typu, bezpieczniej będzie prawdopodobnie postawić na rozwój dzięki reklamom internetowym niż korzystanie z usług influencera.
Rozwój influencer marketingu
Tak samo jak wszystkie pozostałe dziedziny marketingu, tak i influencer marketing podlega zmianom, które są nieustannie wprowadzane w tym zakresie. Wciąż jest to dość nowa strategia sprzedażowa – nie zyskała jeszcze przychylności wśród zbyt wielu brandów. Z reguły na strach przed podjęciem decyzji o współpracy z influencerem wpływa chociażby brak możliwości całkowitego zmierzenia efektów. Z pewnością indywidualny kod rabatowy stworzony na potrzeby takiego działania poniekąd pomoże ocenić efektywność. Jest to jednak wyłącznie część – nie każdy od razu dokona zakupu, wiele osób może po prostu zostawić “Folow” na Instagramie lub polubienie na facebookowym fanpage’u. Przełoży się to zatem bezpośrednio na stworzenie własnej społeczności lub poszerzenie jej – a to prędzej czy później doprowadzi do wygenerowania konwersji.