W czasach mediów społecznościowych każda opinia na temat firmy jest na wagę złota. Nie ma znaczenia wielkość Twojego biznesu – czy jest to drobna, jednoosobowa marka własna, czy może duża korporacja. Tak samo nie ma znaczenia branża – sprzedażowa czy usługowa. Każda firma powinna skutecznie zbierać opinie i referencje swoich klientów, dzięki czemu wzrośnie wiarygodność strony, a co za tym idzie – zaufanie odbiorców.

Po co Ci opinie klientów?

Z pewnością kojarzysz, czym jest marketing szeptany. Polega on na przekazywaniu rekomendacji, dzięki czemu pozyskujemy nowych odbiorców, chętnych na spróbowanie czegoś, co sprawdziło się innym. W podobny sposób działają opinie klientów, którzy już skorzystali z Twoich usług. Różnica jednak jest taka, że rekomendacje pojawiają się na Twojej stronie, a nie na forach luźno związanych z tematyką Twojej branży. W czym pomogą Ci opinie klientów?

rekomendacje strony
fot. pixabay.com

Zbudują zaufanie

Praktycznie każdy przed pójściem do danej restauracji, kawiarni czy nawet sklepu z książkami sprawdza dane miejsce w Internecie. Tak samo jak szuka się swoich znajomych w mediach społecznościowych, tak też ogląda się zdjęcia oraz opinie o danej firmie. Co więcej, ludzie nie tylko sprawdzają, co inni myślą o Twojej marce, ale też ufają temu, co znajdą w Internecie. Zakładka “O firmie” to jedno, natomiast zbiór opinii znalezionych w social mediach, na forach czy w rekomendacjach Google to druga, istotna kwestia, na którą należy zwrócić uwagę.

Technika perswazyjna, tzw. social proof

Po polsku nazywany społecznym dowodem słuszności. Jego zadaniem jest przedstawienie tego, czy dana usługa jest wartościowa i spełnia oczekiwania potencjalnego klienta. Opinie pozostawanie przez konsumentów, to jeden ze sposobów na wykorzystanie powyższej techniki perswazyjnej. Najlepiej jest wszelkie rekomendacje umieścić celowo w takim miejscu na stronie, by od razu rzucały się w oczy każdemu. kto wejdzie z nią w interakcję. Z pewnością zdarzyło Ci się obejrzeć sitcom, w którym co jakiś czas słychać śmiech widowni. Opinie działają identycznie – o ile salwa śmiechu w serialu jest podpowiedzią, kiedy dzieje się coś zabawnego, o tyle rekomendacja danego lokalu czy miejsca wpłynie sugestywnie na podejście potencjalnego klienta.

Zdobędą więcej konwersji

Żadna kampania reklamowa Google Ads nie będzie równała się temu, co mogą zrobić pozytywne opinie na temat Twojej firmy. Za działania marketingowe musisz dodatkowo płacić, natomiast zbieranie rekomendacji nic Cię nie kosztuje. Produkty, które zostały wcześniej zrecenzowane, są zdecydowanie częściej wybierane jako potencjalny zakup niż te, o których kompletnie nic nie wiadomo. Warto jednak wiedzieć, że to konstruktywne opinie zawierające jak najwięcej informacji będą dla Ciebie najbardziej wartościowe. Klient powinien zamieścić w nich ocenę efektów działania, opowiedzieć, co dokładnie wykorzystał i to, jakie miał podejście przed i jakie po zakupie towaru. Co prawda opinie tego typu nie będą zdarzać się często, ale gdy już się pojawią, warto umieścić je w widocznym miejscu na stronie.

opinie w internecie
fot. pixabay.com

Sposoby na pozyskanie opinii

Wiesz już, po co Ci rekomendacje klientów. Pytanie jednak, w jaki sposób nakłonić ich do tego, by zostawiali pozytywne wrażenia w postaci opinii o firmie? Przygotowaliśmy kilka wskazówek.

Poproś wprost o napisanie opinii

Jeśli prowadzisz firmę usługową, w której masz bezpośredni kontakt z klientem twarzą w twarz, po prostu powiedz, że byłoby miło, gdyby zostawił opinię na Twój temat w social mediach bądź na stronie. Pamiętaj, że jeśli nie pytasz, odpowiedź zawsze brzmi “nie”. Jeśli natomiast sprzedajesz produkty wyłącznie online, wyślij stosowny komunikat e-mailem – stwórz automatyczną wiadomość, która zostanie przekazana każdemu, kto dokona transakcji na Twojej witrynie.

Daj klientom coś w zamian

Spróbuj wykorzystać coś, co nie będzie Cię wiele kosztować, a co zachęci klientów do zostawienia opinii. Dobrym pomysłem może być np. zorganizowanie konkursu w losowaniu, a uczestnikiem będzie mógł zostać ten, kto napisze opinię o ostatnio zakupionym na stronie produkcie.

2 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here