Każdy, kto choć raz zainteresował się tematyką marketingu w Internecie, spotkał się z tymi dwoma skrótami. Dziś prawie każda firma inwestuje w promowanie swojego biznesu na różne sposoby – reklamując się lub próbując pojawić się na jak najwyższej pozycji w rankingu wyszukiwarki Google. W tym celu korzysta się z usług agencji lub freelancerów, którzy oferują czynności z zakresu SEO i SEM.
Czym różnią się te dwa pojęcia?
Na początku drogi marketingowej, gdy dopiero zaczyna się działania pozycjonujące, łatwo jest pomylić pojęcia SEO i SEM. Te dwa skrótowce są do siebie bardzo podobne, jednak mylenie ich lub rozumienie jako jedno i to samo nie będzie poprawnym ruchem. Można łatwo zapamiętać różnicę między nimi, mając na uwadze równanie, którym można je opisać, tj.:
SEM = SEO + PPC
SEM jest pojęciem znacznie szerszym, stąd też zawiera jednocześnie działania pozycjonujące, czyli SEO, oraz PPC rozumiane jako płatne działania reklamowe w wyszukiwarce, dzięki którym link prowadzi do danej witryny.
SEO skupia się wyłącznie na optymalizacji stron, dzięki czemu pozwala na wzrost pozycji w rankingu Google, natomiast SEM wiąże się z ogółem działań marketingowych prowadzonych w wyszukiwarce.
Co to jest SEM?
Tak jak wspomnieliśmy powyżej, SEM to wszystkie te działania marketerów, które mają za zadanie sprowadzenie na stronę potencjalnych odbiorców będących zainteresowanych naszą usługą lub produktami. Wyróżnić można tutaj przede wszystkim płatne kampanie reklamowe Google Ads oraz działania pozycjonujące. Całość ma za zadanie poprawić pozycję marki w wyszukiwarce i tym samym poprawić jej widoczność w Internecie.
W przeciwieństwie do samego SEO, SEM pozwala na zobaczenie efektów pracy specjalisty od razu po przekazaniu przez klienta odpowiedniego budżetu. Jest to natychmiastowe, podczas gdy efekty SEO można zobaczyć dopiero po kilku miesiącach kontynuowania pracy.
Kampanie reklamowe są bardzo popularnym rozwiązaniem zarówno wśród małych, jak i dużych firm z prostego powodu: można w prosty sposób oszacować budżet pracujący, dzięki któremu stronę internetową odwiedzi więcej użytkowników. Ponadto ważnym krokiem jest instalacja w kodzie witryny programu do analizy danych – jest to niezbędne w przypadku prowadzenia działań marketingowych. Jeśli zrezygnujesz z programów tego typu, pozbawisz się wielu cennych informacji, bez których nie będziesz w stanie prawidłowo podjąć decyzji na temat opłacalności słów kluczowych w przypadku reklam tekstowych i produktów w reklamach produktowych.
Co to jest SEO?
Działania związane z SEO skupiają się na pozycjonowaniu strony internetowej, a więc jednym z pierwszych działań, których powinien się podjąć specjalista, jest optymalizacja witryny. Dzięki temu staje się ona bardziej przyjazna dla algorytmów Google, a co za tym idzie – łatwiej będzie ją znaleźć w wyszukiwarce przez zainteresowanych użytkowników. SEO ściśle wiąże się z osiąganiem jak najwyższej pozycji wśród linków organicznych.
Aby działania pozycjonerskie miały sens, trzeba dbać także o content zamieszczany na stronie internetowej. Stąd też często zatrudnia się copywriterów, którzy piszą wartościowe treści. SEO ma za zadanie zwiększyć ruch na stronie bez krótkotrwałych efektów jak w postaci Google Ads (dopóki płacisz, reklama wyświetla się na górze strony – w zależności od wyniku aukcji i stawki). W przypadku tych działań ruch ma być stałym elementem wypozycjonowanej strony internetowej, co da się odczuć na długo po zakończeniu współpracy ze specjalistą. Warto mimo wszystko dbać o to, by aktualizować treści widniejące na stronie – w ten sposób będą stale zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarki.
Do treści zaliczanych do zmiany przez specjalistę SEO lub freelancera należą nie tylko same posty, ale też nagłówki, podtytuły, kod strony, a nierzadko również szybkość jej ładowania. Często zapomina się o tym fakcie, który jest jednak bardzo istotny nie tylko w przypadku organicznych wyszukiwań, ale też kampanii PPC i ich skuteczności.
Jak widać powyżej, SEM i SEO, choć mają wiele wspólnego, to odrębne działania, których absolutnie nie należy mylić. Z powyższą wiedzą z pewnością unikniesz tego błędu.