Stworzenie kampanii reklamowej to jedno. Należy jednak na bieżąco analizować wyniki i na tej podstawie wyciągać wnioski prowadzące do podejmowania decyzji na temat optymalnych zmian. Jak prawidłowo oceniać stan kampanii Google Ads? Być może nie ma na to jednego ogólnego przepisu, ale z pewnością istnieje kilka głównych zasad, które przydadzą się zarówno początkującym, jak i bardziej zaawansowanym marketerom.
Korzystaj z wartościowych narzędzi analitycznych
Panel Google Ads, choć proponuje wiele ciekawych danych, nie są one w pełni kompletne. Warto zatem uzupełniać je narzędziem zewnętrznym, np. Google Analytics. Dzięki temu zyskasz pełny obraz przepływu użytkowników, a także wartości konwersji, których Google Ads prawdopodobnie nie zliczy. Istotną kwestią jest tutaj ścieżka zakupowa. Google Ads ma różne modele atrybucji, z których można korzystać. Zazwyczaj stosowanym jest Uwzględnienie pozycji – przypisuje 40% udziału pierwszemu oraz ostatniemu kliknięciu w reklamę, natomiast 20% pozostałym interakcjom znajdującym się na konkretnej ścieżce. Google Analytics natomiast stosuje model last click, czyli zlicza ostatnie kliknięcie z reklamy. Warto w celu analizy sprawdzać zakładkę „Najważniejsze ścieżki konwersji”, w której znajdują się pełne dane na temat ścieżek zakupowych.
Trzymaj się twardych danych
Tak, to się powtarza, jednak nie bez powodu. Zbyt często spotykamy się z tym, że osoby prowadzące działania marketingowe nie opierają się na liczbach, a wyłącznie na własnych przypuszczeniach. To, że wydaje Ci się, że kobiety kupują produkty w Twoim sklepie, nie oznacza, że mężczyźni tego nie robią. Nawet jeśli kobiety rzeczywiście dokonują zakupów, być może z punktu widzenia kampanii reklamowej mężczyźni są lepszą grupą docelową ze względu na np. niższy koszt pozyskania transakcji. Podobnie w sytuacji, gdy próbujemy wyszukać reklamę naszej strony internetowej. Jeśli nagminnie wyświetlasz swoje płatne linki, algorytm Google zakwalifikuje Cię jako osobę bierną i niezainteresowaną ofertą. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule o problemach napotykanych podczas tworzenia kampanii Google Ads.
Optymalizuj stawki zgodnie z aukcją
Zasada jest prosta: stawki początkowo najlepiej ustawić według sugestii planera słów kluczowych. W praktyce jednak to, co jest sugerowane, różni się od rzeczywistości – i wówczas trzeba stawki ustalać od nowa. Ważne jest to, by stale obserwować zachowania na kampanii i to według aukcji oceniać potencjał zwiększania lub zmniejszania budżetu na dane frazy. Stawki będą zmieniać się w zależności od tego, jak reaguje konkurencja.
Daj kampanii czas
Niezwykle często zdarzać się będzie, że kampania Google Ads przez jakiś czas nie będzie przynosiła pożądanych efektów. W przeciwieństwie do pozycjonowania, tutaj możemy od razu zauważyć działanie – płacimy, więc wyświetlamy się na samym szczycie wyszukiwarki dosłownie z dnia na dzień. Tym samym oczekujemy od reklam prawie niemożliwego w postaci przynoszenia zysków po pierwszych chwilach jej działania. Dla nas kilka dni czy tygodni to długi okres czasu. Dla kampanii – chwila. Algorytmy zazwyczaj potrzebują więcej czasu, by znaleźć odpowiednie słowa kluczowe, na które będą wyświetlać naszą reklamę w przypadku kampanii produktowej.
Inwestycja w reklamy jest jak inwestycja w akcje na giełdzie. Trzeba dużo cierpliwości, by w prawidłowy sposób dokonywać analizy efektów. Jeśli w ciągu kilku dni nie miałeś żadnej sprzedaży w e-sklepie i obwiniasz kampanię reklamową, zmieniając całkowicie dotychczasową strategię, popełniasz ogromny błąd. To, że pojawiają się spadki i wzloty jest rzeczą stuprocentowo normalną, zwłaszcza w przypadku dopiero startujących biznesów. Jest to o tyle istotne, że na początku naszej drogi z reklamami w Internecie cechujemy się raczej podejmowaniem pochopnych decyzji, które nijak się mają do przełożenia na późniejsze efekty. Tak samo jak pisanie tekstów sprzedażowych w niektórych sytuacjach lepiej oddelegować copywriterowi, tak w przypadku kampanii reklamowych czasem rozsądniejszym rozwiązaniem będzie przekazanie ich specjaliście.
[…] jakiekolwiek działania marketingowe, rzeczą podstawową jest ich bieżąca analiza oraz wyciąganie odpowiednich wniosków. Jest to możliwe dopiero w momencie, w którym mierzymy […]