Stworzenie kampanii reklamowej to jedno. Należy jednak na bieżąco analizować wyniki i na tej podstawie wyciągać wnioski prowadzące do podejmowania decyzji na temat optymalnych zmian. Jak prawidłowo oceniać stan kampanii Google Ads? Być może nie ma na to jednego ogólnego przepisu, ale z pewnością istnieje kilka głównych zasad, które przydadzą się zarówno początkującym, jak i bardziej zaawansowanym marketerom.

Korzystaj z wartościowych narzędzi analitycznych

Panel Google Ads, choć proponuje wiele ciekawych danych, nie są one w pełni kompletne. Warto zatem uzupełniać je narzędziem zewnętrznym, np. Google Analytics. Dzięki temu zyskasz pełny obraz przepływu użytkowników, a także wartości konwersji, których Google Ads prawdopodobnie nie zliczy. Istotną kwestią jest tutaj ścieżka zakupowa. Google Ads ma różne modele atrybucji, z których można korzystać. Zazwyczaj stosowanym jest Uwzględnienie pozycji – przypisuje 40% udziału pierwszemu oraz ostatniemu kliknięciu w reklamę, natomiast 20% pozostałym interakcjom znajdującym się na konkretnej ścieżce. Google Analytics natomiast stosuje model last click, czyli zlicza ostatnie kliknięcie z reklamy. Warto w celu analizy sprawdzać zakładkę „Najważniejsze ścieżki konwersji”, w której znajdują się pełne dane na temat ścieżek zakupowych.

analiza kampanii
fot. pixabay.com

Trzymaj się twardych danych

Tak, to się powtarza, jednak nie bez powodu. Zbyt często spotykamy się z tym, że osoby prowadzące działania marketingowe nie opierają się na liczbach, a wyłącznie na własnych przypuszczeniach. To, że wydaje Ci się, że kobiety kupują produkty w Twoim sklepie, nie oznacza, że mężczyźni tego nie robią. Nawet jeśli kobiety rzeczywiście dokonują zakupów, być może z punktu widzenia kampanii reklamowej mężczyźni są lepszą grupą docelową ze względu na np. niższy koszt pozyskania transakcji. Podobnie w sytuacji, gdy próbujemy wyszukać reklamę naszej strony internetowej. Jeśli nagminnie wyświetlasz swoje płatne linki, algorytm Google zakwalifikuje Cię jako osobę bierną i niezainteresowaną ofertą. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule o problemach napotykanych podczas tworzenia kampanii Google Ads.

Optymalizuj stawki zgodnie z aukcją

Zasada jest prosta: stawki początkowo najlepiej ustawić według sugestii planera słów kluczowych. W praktyce jednak to, co jest sugerowane, różni się od rzeczywistości – i wówczas trzeba stawki ustalać od nowa. Ważne jest to, by stale obserwować zachowania na kampanii i to według aukcji oceniać potencjał zwiększania lub zmniejszania budżetu na dane frazy. Stawki będą zmieniać się w zależności od tego, jak reaguje konkurencja.

analizowanie kampanii reklamowej
fot. pixabay.com

Daj kampanii czas

Niezwykle często zdarzać się będzie, że kampania Google Ads przez jakiś czas nie będzie przynosiła pożądanych efektów. W przeciwieństwie do pozycjonowania, tutaj możemy od razu zauważyć działanie – płacimy, więc wyświetlamy się na samym szczycie wyszukiwarki dosłownie z dnia na dzień. Tym samym oczekujemy od reklam prawie niemożliwego w postaci przynoszenia zysków po pierwszych chwilach jej działania. Dla nas kilka dni czy tygodni to długi okres czasu. Dla kampanii – chwila. Algorytmy zazwyczaj potrzebują więcej czasu, by znaleźć odpowiednie słowa kluczowe, na które będą wyświetlać naszą reklamę w przypadku kampanii produktowej

Inwestycja w reklamy jest jak inwestycja w akcje na giełdzie. Trzeba dużo cierpliwości, by w prawidłowy sposób dokonywać analizy efektów. Jeśli w ciągu kilku dni nie miałeś żadnej sprzedaży w e-sklepie i obwiniasz kampanię reklamową, zmieniając całkowicie dotychczasową strategię, popełniasz ogromny błąd. To, że pojawiają się spadki i wzloty jest rzeczą stuprocentowo normalną, zwłaszcza w przypadku dopiero startujących biznesów. Jest to o tyle istotne, że na początku naszej drogi z reklamami w Internecie cechujemy się raczej podejmowaniem pochopnych decyzji, które nijak się mają do przełożenia na późniejsze efekty. Tak samo jak pisanie tekstów sprzedażowych w niektórych sytuacjach lepiej oddelegować copywriterowi, tak w przypadku kampanii reklamowych czasem rozsądniejszym rozwiązaniem będzie przekazanie ich specjaliście.

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here